måndag 12 september 2016

Ateljéstipendiat Liselott Bjurgard















ALTELJÈSTIPENDIAT LISELOTT BJURGARD
21 oktober – 27 november 2016

Liselott Bjurgard arbetar med undersökande måleri i RUM 203 på museet.

"Det grundläggande i mitt måleri är frågor om måleriets existens. Jag undersöker måleriets möjligheter och tankar kring den abstrakta konsten. Jag har använt mig av symboler, krumelurer och nästanblommor för att bygga upp min bildvärld. Idéer om färgens betydelse har funnits som en central fråga som jag har förhållit mig till under arbetet.  Processen är långsam, det kan ta år att färdigställa en målning då det för det mesta är uppbyggda av lager. Under vistelsen i ateljén Rum 203 kommer jag att arbeta med måleriets minsta kontrast som är ett led i min pågående arbetsprocess. Efter perioden kommer jag att fortsätta den processen och därför är perioden i Rum 203 utan börja och utan slut. Jag kallar den "Point of no return 203".

Större delen av arbetet i ateljén kommer att kunna följas via bloggen Pointofnoreturn203.

Liselott Bjurgard är född i Stockholm men bor och arbetar i Eksjö sedan 2010. Den konstnärliga banan började på Sörängens folkhögskola i Nässjö 1990. Därefter studerade hon på Örebro Konstskola och på Konstfack konst som hon efter fem års studier avslutade med MFA examen i fri konst 1999.

Ateljéstipendium för konstnärer i Jönköpings län.
Stipendiet innebär att konstnären får möjlighet att fritt experimentera eller utveckla ett konstnärligt arbete i större skala under en kortare tid. Konstnären får ersättning och tillgång till RUM 203 under en månad för att använda rummet som processateljé. Stipendiet riktas till konstnärer verksamma i eller med koppling till länet och går inte att söka. Urvalet görs av representanter från kultur och utveckling/Region Jönköpings län, Jönköpings kommun och Jönköpings läns museum.

RUM 203 är ett samarbete mellan Jönköpings läns museum och Kultur & utveckling, Region Jönköpings län som drivs och oganiseras av en egen redaktion.