tisdag 28 april 2015

Sätt ut mig till vargarna / Erik Torstensson

































Foto: Sandra Eklund

Sätt ut mig till vargarna / Erik Torstensson
6 – 24 maj 2015

Vernissage 6 maj kl 18
Finissage 24 maj kl 13

Textilkonstnären Erik Torstensson fortsätter meningen "sätt ut mig till vargarna" tillsammans med fem kollegor. Fortsättningarna presenteras bland annat i bilder, skuggspel och skulpturer.

Fortsättningarna varierar eftersom det finns många kompetenser i gruppen och de använder olika material och tekniker. Erik Torstensson, till exempel, arbetar själv med textila skulpturer och kollage medan Astrid Linnéa Andersson gör teckningar som visar människans relation till och i vargen. Maria Olsson fotograferar. Med inspiration från skräckromantikens landskap har hon låtit det emotionella landskapet vävas in i ett varmt mörker på fotografi.  Ane Löser är brodös och visar dockor från skuggspelets baksida. christian hüls använder rörlig bild. I videoverket ”ut till vargarna” har christian hüls konserverat en soloimprovisation med tovad huva för att försöka stimulera ickeverbala områden i betraktarens hjärna. För Villy Winther är det andra bilder som gäller. Han utgår från Rorschackplumpar och bygger med lödpennan symetriska bilder, i bilder, i bilder.

Erik Torstensson beskriver samarbetet och arbetet kring utställningen med orden:
I temat gömmer sig utsatthet offer och motstånd. Jag valde den här mångfalden i material och tekniker för att den ska spegla vår egen mångfald, både som mänsklighet men även psykologiskt. Julia Kristevas ord “Främlingar för oss själva” löper genom allt jag gör.

Dikt av Erik Torstensson:
Känslan
Från början är allt vitt
Tankarna och tygerna
Sedan kommer livet
Det sätter färg
Och fläckar oss
Och sliter oss i stycken
(jag lappar väl och lagar
när jag hinner)
Hela igen
Vi blir aldrig hela igen